Sunday 22 January 2012

Jenis-Jenis Cloth Diapers

Salam 1 M'sia..
Kpd awak2 yg tengah baca nie, mesti ada yg masih baru atau nak beramah mesra tentang PELBAGAI JENIS CLOTH DIAPER nie kan..Jadi kat sini bole lah saya terangkan serba sedikit hasil pengamatan saya
dgn bantuan Mr/Ms Google..

Apa itu CLOTH DIAPER?? (dlm bahasa melayu lampin kain) tetapi sebelum tue mesti awak2 nk tahu apa perbezaan lampin dulu-dulu dengan lampin moden sekarang..

Cara Pemakaian :-
Lampin Dahulu
Perlu Melipat2 flat diaper (kain lampin) ke bentuk kite/origamifold.Pastu balut & pin pulak ngan plastic cover yg plain tue supaya x terlucut dan bocor..

Lampin Moden (Cloth Diaper)
Adjust button utk selaraskan saiz dan perlu memasukkan insert ke dalam poket CD dan kemaskan insert didalam CD tersebut supaya proses penyerapan menyerap dgn baik serta button/Velcro dibahagian pinggang..

Nilai Serapan :-
Lampin Dahulu
Nilai serapan baik, tetapi bayi akan cepat terasa basah kerana flat diaper(kain lampin) dahulu tiada lapisan kain yg boleh membuatkan bayi terasa kering.

Lampin Moden (Cloth Diaper)
Nilai serapan amat menakjubkan.Bayi akan terasa selesa walaupun sudah masuk ke tiga sehingga 4jam pertama dgn adanya penyerap yg tinggi nilai serapannya seperti Doubler,Booster,Soaker dll..


** Pap pap oleyh!!** sambung citer pasal JENIS-JENIS CD moden..Pelbagai warna, saiz dan gaya direka untuk keselesaan bayi seperti Pocket, All In One(AIO), All In Two(AI2), Fitted, Diaper Cover, Prefold, Trifold dan banyak lagi..Selain itu, CD juga didatangkan One size(OS),Sized, Petite dan Snap In One(SIO)..


Ini Antara Contoh Gambarajah Jenis-Jenis CD:-


                  

No comments:

Post a Comment